top of page
  • Redactie

STERK verhaal van Bente

Bijgewerkt op: 6 mrt.

Jonge Thuiszitters: Een Vergeten Groep die Hulp VerdientAchter elke cliënt schuilt een bijzonder verhaal, zo ook het verhaal van Bente.

In een gesprek met Bente en haar ouders blikken we terug op een moeilijke

periode uit haar leven.





Bente: “Het begon allemaal in de brugklas van de middelbare school. Ik ben

graag op mezelf en ik hou niet zo van drukte om me heen. Op de basisschool

hielden ze daar goed rekening mee, maar de overgang naar de middelbare

school was heel groot”. Ook de ouders van Bente zagen al snel dat het niet

goed met haar ging. In de klas van Bente zaten veel meisjes. Die meisjes

vormden een kliek waar Bente geen aansluiting bij kon vinden. De ouders

vertellen: “We zagen dat Bente zich helemaal niet thuis voelde in haar klas.

Hoe goed de leraren ook hun best deden, school kon haar niet helpen. We

zagen haar met de dag achteruitgaan. Concentreren lukte niet meer en

uiteindelijk belandde ze hele dagen in bed.”


Sociale angst

Bente bleek een ernstige vorm van sociale angst te hebben. De angst zorgde

ervoor dat ze sociale contacten vermeed en zelfs haar kamer niet meer uit

durfde te komen. Naar school gaan kon niet meer en Bente werd een

thuiszitter. Om met haar sociale angst om te leren gaan, volgde ze intensieve

therapie. De therapie leerde haar hoe ze contact kon aangaan met anderen.

Omdat dit het beste kan door dit ook echt te doen werd gezocht naar een

geschikte leeromgeving.

Bente: “Toen ik eenmaal wat stabieler was heb ik samen met mijn ouders een

lange zoektocht afgelegd naar de juiste plek. We bezochten veel instellingen,

maar bij geen enkele had ik het idee dat ze me konden helpen. Ik moest het

gevoel hebben dat ze me echt zouden begrijpen.” Ouders: “Via via kwamen

we bij Sterk terecht. Na de kennismaking was Bente helemaal niet zo

enthousiast. Ze geloofde niet dat ze haar zouden kunnen helpen, maar wij

hadden dat geloof wel. Daarom hebben wij de keuze voor Bente gemaakt.”


“Na de kennismaking was Bente helemaal niet zo enthousiast.

Ze geloofde niet dat ze haar zouden kunnen helpen, maar wij

hadden dat geloof wel.”


Begeleiding aan huis

De drempel om naar Sterk te gaan was heel groot, daarom spraken de

begeleiders van Sterk bij Bente thuis af. Bente vertelt: “In het begin begonnen

we met 2x een half uur per week. Na een half uur was ik doodmoe! We

hebben de momenten steeds verder uitgebouwd, totdat ik zover was dat ik

naar hun locatie durfde te gaan. Ik kan me de eerste keer nog goed

herinneren. Ik hoefde alleen maar een kopje koffie te drinken, maar dat was

een hele grote opgave. Na 10 minuten brachten ze me weer thuis. Achteraf

denk ik dat dat het doorbraakmoment was, want daarna ging het opbouwen

snel.”


Stap voor stap naar Sterk

In het begin was het programma bij Sterk helemaal afgestemd op de wensen

van Bente. Ze deed veel creatieve dingen en omdat ze liever geen contact met

anderen wilde werkte ze alleen. Naarmate de tijd vorderde kwamen er steeds

meer leervakken bij. Bente: “Op gegeven moment moest ik leervakken gaan

doen. De begeleiders maakten elke dag een planning waar precies in stond

wat ik moest doen. Ik mocht dan zelf aangeven of ik begeleiding nodig had.

Dat vond ik fijn, want ik werk het liefst alleen”.

Weer aan de slag met schoolwerk kostte Bente in die tijd heel veel energie. Ze

zat al twee jaar thuis en had al die tijd niets meer aan school gedaan. De

ouders van Bente onderkennen dat: “We zagen dat de dagen bij Sterk veel

energie kostten. Als Bente thuiskwam ging ze meestal direct naar boven.

Ondanks dat zagen we haar vooruit gaan. We waren zo blij dat ze weer de

deur uit ging!”.


“We zagen dat de dagen bij Sterk veel energie kostten.

Ondanks dat zagen we haar vooruit gaan. We waren zo blij dat

ze weer de deur uit ging!”.


Het VAVO-programma

Bente: “Nadat ik ongeveer een jaar bij Sterk was gingen we nadenken over

een schoolroute. Ik wilde absoluut niet terug naar mijn oude school, dat was

heel belangrijk voor me. Sowieso zag ik een reguliere middelbare school niet

zo zitten. Het is voor mij belangrijk dat ik alles op mijn eigen tempo kan doen.

Ik heb weleens een slechte week. In zo’n week is het moeilijk voor mij om naar

school te gaan. Ik wil daar dan liever geen vragen over krijgen”.

Na wat zoekwerk bleek het VAVO een goede optie. Het VAVO (voortgezet

algemeen volwassenonderwijs) is toegankelijk voor jeugdigen vanaf 16 jaar

met een afstudeerrichting van VMBO-TL of hoger. Omdat Bente nog niet klaar

was voor een volledige re-integratie stelde Sterk met de VAVO, leerplicht en

de oude middelbare school een maatwerkplan op.


Terugval

De afspraak was dat Bente één vak zou volgen op het VAVO en de rest van

de dagen naar Sterk zou gaan. In het begin ging dat goed, maar na een paar

maanden kreeg ze last van een terugval. Bente: “Mijn sociale angst leek weer

terug te komen. Het kostte me weer veel moeite om de deur uit te gaan. Met

de begeleiders van Sterk maakte ik de afspraak dat ik me zou richten op het

vak dat ik op school volgde. Ze kwamen me dan halen en zette me af op

school, zo had ik meer motivatie om te gaan”.

Door wat meer rust in te bouwen is het Bente uiteindelijk gelukt om beter in

haar vel te raken en het afgesproken weekritme weer op te pakken. De ouders

van Bente vertelden: “We vonden de terugval heel spannend. Om Bente

opnieuw zo te zien riep veel herinneringen op. We waren als de dood dat ze

weer in bed zou belandden, maar gelukkig is dat niet gebeurd”.


“We vonden de terugval heel spannend. Om Bente opnieuw zo

te zien riep veel herinneringen op.”


Diploma

Na de terugval ging het voorspoedig met Bente. Ze sloot haar eerste VAVO-

jaar af met een deelcertificaat en kon beginnen aan het tweede jaar.

Bente: Het tweede jaar ging goed. “Ik hoefde niet meer naar Sterk en met

school had ik goede afspraken gemaakt. Ik had genoeg vertrouwen opgedaan

dat het ging me lukken”.

Dat bleek achteraf ook zo, want Bente is geslaagd. Inmiddels zit ze op een

vervolgopleiding. Bente vertelt: “Ik had nooit gedacht dat ik überhaupt een

diploma zou halen, dus het was nog best moeilijk om een vervolgopleiding te

kiezen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor MBO Bos- en natuurbeheer. Ik wil

graag boswachter worden, dat lijkt me echt geweldig!”

bottom of page